Vertrek, reis en thuiskomst

15 mei 2014 - Hoorn, Nederland

Heimwee!?

Op onze laatste ochtend hebben we maar eens gebruik gemaakt van het ontbijtbuffet bij Hemingway's. Niet verkeerd, zo lekker ontbijten op het strand. En Aiden wordt ook goed afgeleid door het zicht op de wapperende palmbomen en de zee. Gelukkig maar, want hij is erg onrustig op het moment. Hij maakt de hele dag door flink wat herrie en probeert continue zijn buggy uit te klimmen. Maar los lopen gaat op het moment niet, hij is zo druk in zijn hoofd dat hij gewoon tegen de kasten en muren aan loopt. Ook is hij vanochtend een paar keer vervelend gevallen door een aanval, dus als wij hem niet aan de hand kunnen hebben (wat meneertje eigenwijs nu echt niet wil) is lopen even geen optie.

Ons stekkie bij HemingwayOns uitzichtHet waterTafels op het strand

De vliegreis verliep redelijk soepel, al moest Aiden 1 uur vóór landing, terwijl het ontbijt geserveerd werd, flink spugen. Dus ontbijt maar overgeslagen en flink in de weer geweest om Aiden schoon en omgekleed te krijgen. De vlucht duurde drie kwartier korter dan gepland, dus we waren "maar" 8 1/2 uur onderweg.  Uiteindelijk heeft Aiden nog wel een aantal uren geslapen, de rest had er meer moeite mee. Zowel op Curaçao als op Schiphol moet je door oneindig veel controles, de 100% controle i.v.m. drugssmokkel. Vorig jaar werden we op Schiphol nog doorheen geloodst door een Service medewerker, maar dat ging nu niet zo soepel. We moesten zelfs een hele tijd wachten op de buggy, want ook die mag pas naar de gate als de douane hem bekeken heeft. Dus zo duurde het op Schiphol wel even voordat we naar de bagage mochten (en daarmee weer eerst door de 100% controle)

Wachten op de taxi naar het vliegveldEn daar is Ean, die gaat toch ook mee terug!

En dan is het nu weer heel erg wennen aan het nieuwe ritme en de veel lagere temperaturen (al is het best mooi weer). De jongens vandaag toch maar thuisgehouden, want vroeg op staan lukte echt nog niet, we kwamen uiteindelijk pas om 12.30 uur ons bed uit. Morgen is het ritme hopelijk weer een beetje terug. We zijn vandaag in ieder geval aan de gang gegaan met één van Aiden's nieuwe vaardigheden, het JA/NEE kiezen. En dat was voor mezelf al meteen heel leerzaam. Omdat Aiden altijd wel wil eten, had ik hem uit zijn spel gehaald en in zijn stoel gezet. Ik vroeg "wil je een banaan"en liet hem de JA en NEE kaarten zien, en ging er van uit dat hij JA zou kiezen. Maar hij koos met een hoop kabaal duidelijk voor NEE. Dus vroeg ik "wil je soms een boterham?" Weer sloeg hij direct op NEE. Ik dacht nog even dat hij het systeem niet zo goed beheerste als ik had gehoopt, dus vroeg "wil je soms een stukje worst"?, hij dacht even na en tikte zachtjes JA aan met een beetje commentaar. Toen ik de worst gaf, begon hij wel te eten maar een beetje mopperend. Toen drong pas tot me door dat ik er maar van uit ging dat hij wilde eten en dat ik hem zonder pardon uit zijn spel had gehaald.  Dus vroeg ik "wil je soms uit je stoel om te spelen", en toen sloeg hij duidelijk op JA en toonde een glimlach. Ja, mama als je de JA/NEE kaarten gebruikt, zul je dus nog helderder moeten communiceren. Zo had ik bv. van tevoren kunnen zeggen dat ik wilde dat hij iets ging eten en dat hij mocht kiezen wat. Of ik had hem kunnen vragen of hij wat wilde eten(of dat hij wilde doorspelen).

Om het af te leren nog een paar foto's geplaatst die door het CDTC zijn gemaakt. Net als vorig jaar zullen we  proberen jullie geregeld op de hoogte te houden van Aiden's vorderingen en overige ontwikkelingen. Dat zal maximaal één a twee keer per maand zijn, dus vanaf vandaag zijn jullie van jullie dagelijkse "leesplicht" ontheven.... Tot gauw!

Aiden vindt het ringenspel leukIk laat je niet meer los...Kus van Papito tijdens familyswimEan samen met Heike