Therapiedag 4

2 mei 2014 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Na weer een rommelige nacht waarin Aiden al vanaf 02.00 uur aan het spoken was, hielden we rekening met een matte dag vandaag. Het tegendeel was waar. Aiden had er zin in vandaag: hij was helder, keek goed om zich heen en naar de keuze-objecten en deed zijn best om de opdrachten uit te voeren. In de oefenruimte moest Aiden weer keuzes maken met behulp van de JA en NEE kaarten, en dit keer heeft hij ook 1 keer duidelijk NEE aangewezen. Het zal misschien even duren voordat we zeker weten dat Aiden het verschil tussen die twee "antwoorden" begrijpt, maar het begin is er. Hij weet dat er verwacht wordt dat er een keuze wordt gemaakt, en als hij nu het onderscheid nog niet kan maken, dan komt dat vanzelf doordat hij de consequentie van zijn keuze ziet (bv. het wel of niet met een voorwerp kunnen spelen). Tijdens de watersessie moest Aiden kiezen uit wat hij de dolfijn wilde laten doen. Het kiezen was moeilijk, maar de interesse was er zeker wel.

Kijken en keuzes maken 1Kijken en keuzes maken 2Kijken en keuzes maken 3Kijken en keuzes maken 4

Aiden begint duidelijk meer plezier te krijgen in de oefeningen in het water. Hij vindt het nog wel lastig om niet de hele tijd met zijn hand in zijn mond te zitten, en bij veel oefeningen moet hij juist zijn handen gebruiken. Het lijkt erop dat hij het spelen met de ring, het van de neus van de dolfijn afpakken, echt met plezier begint te doen.

Laid back en nonchalantSpel met BonnieMet Bonnie en PapitoLachend

's Middags lekker met z'n vieren gaan zwemmen en snorkelen. Tenminste met zijn vieren, we waren met drie andere therapiegezinnen en het was veel drukker dan normaal omdat het een feestdag was en er 's avonds een reggaeband een optreden had op het strand. Het zwemmen was weer heerlijk. Het was lekker warm, Ean krijgt de smaak van het snorkelen te pakken en Aiden wil ook niets liever dan zelfstandig dobberen en zichzelf voort bewegen in het water. Het was zo gezellig dat we besloten een keer 's avonds op het strand te eten. Lekker de zon zien ondergaan en de lichtjes op het strand zien aangaan. Aiden werd wild enthousiast van die prachtige lichtjes en het 's avonds buiten zijn.

Nog even en dan is het weekend. Misschien moeten we dan een beetje de toerist gaan uithangen. Tot nu toe hebben we ons uitsluitend in het gebied hotel-strand en Dolfijncentrum/Sea Aquarium vermaakt, en dat bevalt eigenlijk ook prima. We willen in ieder geval morgen of overmorgen even naar het centrum van Willemstad, dat kunnen we gewoon niet overslaan. Zaterdag zijn we ook nog aan de beurt voor de Family Swim.