Therapiedag 6

8 maart 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

In navolging op een druk weekend, een druk begin van de maandag. Aiden is nog steeds erg onrustig, veel zwaaien met zijn armen, veel harde geluiden en te veel aanvallen. Ook valt het in slaap vallen hem moeilijk. Gisteravond hebben we hem in een dunne doek gewikkeld voor het slapen en toen sliep hij in no time. Vanochtend na de therapie hebben we hem ook ingewikkeld en toen heeft hij ook ruim twee uur geslapen. Nu lijkt het trucje niet te werken: het is 23.00 uur en hij verzet zich nog steeds tegen de slaap. Zonde, we dachten juist dat hij zijn slaaptekort een beetje ging inhalen.

Op weg naar therapieKlaar voor vandaag

Het eerste deel van de therapiesessie was Aiden extreem druk. Hij heeft Bibi's gezicht goed te grazen genomen. Tijdens docktijd is hij weer in de fysiomat gewikkeld en hij ontspande direct. Bibi en Frauke konden uitgebreid zijn mondgebied behandelen en hij maakte veel en goed oogcontact. Na dit inwikkelen ging het alweer een stuk rustiger in het water en legde Aiden zijn armen weer af en toe op Chabelita. Hij liet ook goed toe dat Chabelita zijn snuit tegen zijn gezicht drukte (diepe druk). Omdat we nu vrij dicht bij het dock van Aiden zitten, kunnen we bijna letterlijk horen wat er op het dock en in het water gebeurt. Zo hoorde we Aiden duidelijk "die" zeggen toen Bibi vroeg: "wil je die?", wijzend op een fotokaart. Ook probeerde Aiden "zachtjes"  na te zeggen. Blijft wonderbaarlijk wat hij ondanks zijn onrust allemaal doet. We zijn benieuwd of we dat vast kunnen houden, omdat taal altijd wel zo'n ding is dat geregeld weer "wegvalt" bij Aiden. Eens in de zoveel tijd komt er dan wel weer wat terug, maar het bleef minimaal. De snelheid en motivatie waarmee hij nu probeert woorden te gebruiken, of het nu nazeggen is(de meeste woorden), of adequaat gebruik van een (nieuw) woord (een paar woorden), stemt in ieder geval hoopvol.

Kritisch consumentDiepe druk

's Middags lekker op het terras bijgekletst met weer een ander therapiegezin. Was erg gezellig en Aiden was na het middagslaapje weer vrolijk en een stuk rustiger. Uiteindelijk pas tegen zonsondergang een duik in zee genomen en wat gegeten en gedronken bij Hemingway.

Ean en Aiden bij zonsondergangSunset in het waterOnderwateren zoon dan ook maar aan de virgin

1. Saskia:
    8 maart 2016
    Ja je hebt de foto gemaakt. Heel veel plezier daar nog.
  2. Ria Mulders:
    8 maart 2016
    Je kunt heel goed schrijven meis. Toi toi