Laatste therapiedag

10 mei 2014 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Vandaag was het dan echt zover. Aiden's laatste therapiesessie was aangebroken. Omdat het gisteren niet zo'n beste dag was, waren we een beetje bang dat de rek er uit was bij Aiden. We hielden dan ook rekening met een niet al te beste afsluiting. Nou, het tegendeel was waar! Aiden had er vanochtend overduidelijk zin in. Hij was vrolijk, heel actief en goed om zich heen aan het kijken. En dat is eigenlijk de hele dag zo gebleven.

Laatste x naar kidsclubLaatste keer naar binnen

Tijdens de therapiesessie was hij ook weer erg alert en goed gemutst. Hij heeft weer moeten kiezen met de JA/NEE kaarten. Bij een barbiepop koos hij duidelijk voor nee, bij twee verschillende soorten auto's koos hij adequaat voor ja. Het is toch wel bijzonder dat hij zich dat gewoon in twee weken therapie heeft eigen gemaakt. Het kiezen uit twee activiteiten met de dolfijn vanaf een foto is al heel knap, ondanks dat hij thuis wel al steeds duidelijker uit 2 voorwerpen kon kiezen. Maar dat hij nu uit de voeten kan met zoiets abstracts als JA/NEE is helemaal geweldig. We gaan thuis per direct met de JA/NEE kaarten werken, omdat dit zijn mogelijkheden tot communicatie enorm vergroot. We merken namelijk wel dat Aiden best wel veel begrijpt en willen hem zo graag de kans geven op een bepaalde mate van controle van zijn leven. Met JA/NEE kan hij dus ook zijn mening geven over zaken waar je net geen voorwerp of foto van hebt, maar die hij wel begrijpt.

En dan de laatste keer met Papito in het water. Dat was echt genieten, zowel voor Aiden als voor ons. Aiden was vandaag zo ontspannen in het water, maakte duidelijke keuzes. Hij zwaaide bijna niet met zijn armen en deed zelfs zijn handen amper in zijn mond. Die handen gingen allebei naar Papito, zijn grote vriend. Papito was eerst was afgeleid omdat Bonnie hem steeds zat uit te dagen, dan zwommen ze samen even wild rond. Maar al snel ging Papito zich toch focussen op Aiden en was het weer als vanouds. Papito was weer lekker dwingend; draaide Aiden zich om terwijl hij de ring van Papito's snuit af moest halen, dan draaide Papito mee en drukte zijn snuit net zolang tegen Aiden aan tot hij de ring wel pakte. Deinsde Aiden terug voor een kus, Papito ging door tot Aiden zich over gaf. Geweldig om die interactie tussen die twee te zien. We werden tijdens deze sessie zeer geregeld getrakteerd op die heerlijke glimlach. Een mooiere afsluiting hadden we niet kunnen bedenken.

Aiden heeft....... nu echt...... de smaak...... te pakken.

Gelukkig hoefden we vandaag nog geen afscheid te nemen van Marjelijne, Heike en Kati. Dat doen we na het weekend. Het is na zo'n intense periode samen toch vervelend om weg te gaan. De dolfijntrainsters hebben we wel al gedag moeten zeggen. Ondanks dat je die bijna niet spreekt gedurende de therapieperiode, zijn ze wel een heel belangrijk onderdeel van het team. De interactie tussen trainster en dolfijn, maar ook tussen trainster en therapeut zorgen ervoor dat de watertijd succesvol verloopt. En ook van die interactie geniet je twee weken, dus voelen ook zij een beetje eigen.

Het team 2014 met "stagiaire" Ean

Verder was het ook een hele fijne dag. Aiden had voldoende energie vandaag, dus zijn we vanmiddag met zijn vieren een flink stuk gaan snorkelen. Aiden wordt dan voortgeduwd en dobbert soms even los, Ean kan al heel goed snorkelen, en Raymond en ik lossen het kijken onder en boven water zoveel mogelijk af, omdat er natuurlijk wel constant in de gaten moet worden gehouden dat Aiden niet door een aanval met zijn hoofd in het water klapt(en in een reflex onder water "naar lucht hapt" waardoor hij water binnen krijgt). Dat ging eigenlijk heel goed, en Aiden genoot er zichtbaar van om met zijn vieren in het water te zijn. En wij genoten natuurlijk van de jongens en van de mooie vissen. De dag afgesloten op het strand met drie andere "therapiegezinnen" waar we inmiddels een goed contact mee hebben opgebouwd. De meeste gaan helaas dit weekend alweer naar huis. Er wordt weer plaats gemaakt voor de nieuwe gezinnen die a.s. maandag met de therapie beginnen. We bleven langer dan normaal hangen op het strand, Ean vermaakte zich prima in het zand en ook Aiden was nog steeds ontspannen en helder. Dus nog even genoten van de zonsondergang en de lichtjes op het strand. Een heerlijke dag!

Dobberen met AidenEan onderwaterClose upEen steenvis

1. Marja:
    10 mei 2014
    Wat een mooie afsluiting.
    Veel plezier nog de komende dagen.
  2. Astrid:
    10 mei 2014
    Wat een geweldige afsluiting zo! Met veel plezier al jullie verhalen gevolgd.. En wat een stappen heeft aiden gemaakt! Lekker genieten van jullie laatste dagen
  3. Barbara Bader:
    10 mei 2014
    Hoi Raymond (en familie) ik heb ontzettend genoten van de mooie en bijzondere blog! Had regelmatig tranen in m'n ogen. Hopelijk volgend jaar weer?! Liefs Barbara (uit zonnig Aruba
  4. Nicole:
    12 mei 2014
    Dank je wel voor jullie uitgebreide updates met foto's! En wat heerlijk om te lezen dat hij zo heeft genoten. Goed ook van die JA/NEE kaarten en keuzes maken, dat laatste herken ik van Olivia's spraaktherapie 'sessies'. Ik weet niet of jullie al weer thuis zijn, zo niet dan een hele goeie terugreis toegewenst! Veel liefs, Nicole