therapiedag 4

22 februari 2019 - Willemstad, Curaçao

Vanochtend werd Raymond al bijtijds opgehaald voor het duiken. Ik bleef met de jongens in de ochtend rustig in het hotel om maar eens een duik te nemen in het zwembad. Dat was een kort avontuur. Aiden vond het water veel te koud en klom in mijn armen en trok zich omhoog aan mijn haren en hoofd. Heb hem nog wel even los laten zwemmen (met bandjes) en toen werd hij iets rustiger, maar snel wilde hij er toch uit. Nog lekker opgewarmd bij het zwembad, waar Aiden in slaap viel. Direct na het ontbijt was hij ook al in slaap gevallen en toen we van het zwembad terug gingen naar onze kamer, viel hij alweer in slaap. Geluncht bij het Sea aquarium, waar Aiden veel aandacht kreeg van het personeel. Hij deed weer erg zijn best om iedereen te negeren, maar één dame had door dat hij wel naar haar luisterde en gaf niet op. Met resultaat, hij keek haar uiteindelijk strak aan en legde zijn hand in de hare. Aiden was vandaag onrustig, beweeglijk, maakte veel geluiden en keek weg als mensen hem benaderden. Toch had hij in het contact met mensen vandaag ook juist sterke momenten. Zo gaf hij Mirte en Patrick beiden een hand toen ze daarom vroegen bij het begroeten.

Snelheid is wat Aiden wilFun (snelheid) met broAiden kijkt naar de camera

In de oefenruimte hebben ze Aiden rustig gekregen door zwaartedekens op hem te leggen en zijn voeten te masseren. Toen maakte hij veel oogcontact. Eenmaal in het water werd hij weer erg onrustig, klom bijna boven op Mirte. Door zijn onrust kon hij zich totaal niet richten op de dolfijn, hij bleef mopperen en op die manier wel contact te maken met Mirte. Als Mirte tegen hem sprak over dat ze merkte dat hij niet goed in zijn vel zat, werd hij stil en zag je hem aandachtig luisteren. Door middel van de communicatieboek dat we zelf hadden meegenomen (een papieren versie van Aiden's spraakcomputer), gaf hij wel aan dat hij pijn had. Mirte bevestigde dat ze begreep dat hij pijn had en dat dat vervelend was. Die herkenning maakte hem al iets rustiger. Geadviseerd om Aiden met zijn gezicht van Mirte af te draaien zodat hij haar in ieder geval niet steeds vast kon grijpen. Ook dat gaf wat meer rust. Na wat oefeningen op het dock met wisselend succes, gingen ze weer het water in. Vanaf toen kreeg Aiden een meer ontspannen blik op zijn gezicht, zijn lichaam bleef verder nog wel gespannen. Tot veel actie kwam het dus niet meer, maar gelukkig leek hij het nu wel prettiger te vinden in het water. Bij het douchen/aankleden heeft Aiden wel weer heel goed meegewerkt met het aantrekken van zijn kleren en kon hij iets beter op de douchekruk zitten door met zijn arm te steunen op de kruk. Al met al gebeurt er ook op dagen dat je niet zoveel lijkt te kunnen doen met Aiden, nog voldoende .

Niet ons keuze bordOns keuze bordDiepe druk

Nog even wat gedronken en gegeten op het strand, maar het niet te laat gemaakt want Aiden bleef onrustig. Helaas uitte zich dat ook weer in twee heftige aanvallen, en helaas slaapt Aiden nu (plaatselijke tijd 23.50 uur) nog niet. Hopelijk komt zijn hoofd straks tot rust.