Therapiedag 5

5 maart 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

De eerste therapieweek zit er helaas al weer op, wat gaat dat toch weer snel. Maar wat was het een topdag voor Aiden! Ondanks toch weer een korte nacht heeft hij vandaag weer een hoop ontwikkeling laten zien. Toen Aiden met Bibi en Frauke vanuit de binnenruimte naar het dock gingen liep Bibi al te glunderen met een duim omhoog. Toevallig vandaag kwamen we 10 minuten later bij het dock aan omdat we lekker aan het kletsten waren met een ander stel ouders en Bibi zocht al direct oogcontact en weer die duim omhoog. Toen we daarna naar Aiden keken was duidelijk waarom. Aiden hield zijn armen volledig relaxed op Chabelita, zijn hand ging praktisch niet meer naar zijn mond of naar Bibi's gezicht. Zelfs zijn benen hield hij in bedwang. Hij was enorm gericht op zijn dolfijnenvriend. En hij genoot er zichtbaar van. Op een paar keer na (waar hij achteraf de keuzemogelijkheden waarschijnlijk niet interessant vond) koos hij heel adequaat een activiteit m.b.v. de fotokaarten.

Nonchalant wegkijkendWeer kiezen

Op het dock moest hij nu uit drie (massage) voorwerpen kiezen en daarna aangeven of hij daarmee zijn handen of voeten wilde laten behandelen. Dat gaf hij heel duidelijk en snel aan. Je zag ook dat hij zich overgaf aan de massage als hij voor JA had gekozen. Als de eerste hand of voet was behandeld, werd er gevraagd "de andere te geven" en dan wisselde hij keurig van hand/voet. Alsof dat nog niet genoeg was, zei hij elke keer duidelijk ja voordat hij de ja kaart aanwees. Later vertelde Bibi dat ze echt een totaal andere Aiden had vandaag. Hij werkte met alles mee, bij aan/uitkleden netjes zijn voeten om de beurt omhoog. En hij heeft weer verschillende (nieuwe) woorden nagezegd. "zo", "geven", "dag", " oké" en dus heel vaak "ja". Ondanks dat Aiden tijdens deze sessie voor het eerst een epileptische aanval had op het Dock, was het een meer dan geslaagde dag. Ean ging met de Kidsclub naar de Zeeleeuwenshow en de Flamingo's.

VrolijkventjeSterke prikkels

Na deze sessie ging Aiden lekker door met zijn gebabbel. Hij wa echt supervrolijk. Ondanks dat hij onvermoeibaar was, een rustmoment ingelast in onze koele kamer en daarna geluncht bij Hemingway. Voor Ean en mij was het een snelle lunch omdat wij samen naar een CDTC workshop gingen over communicatie. Goed getimed deze workshop, nu Aiden juist op het gebied van communicatie zo aan het ontwikkelen is. Het was erg interessant, vooral veel geleerd over de verschillende functies van communicatie en wat de voorwaarden zijn voor een kind om überhaupt te beginnen aan communiceren. Raymond bleef bij Hemingway achter met een relaxte Aiden.

ViewGeen race

Inmiddels was het aardig warm op het strand, de temperatuur is aan de hoge kant de afgelopen dagen. Dus een lange middagpauze ingelast zodat we rond 16.00 uur weer richting strand konden. Daar volgden weer een paar heerlijke uurtjes. Raymond en ik die om de beurt wat gaan snorkelen terwijl Aiden bij de ander in het water ligt en Ean die zich vermaakt met een paar kinderen die hij van de Kidsclub kent. Vandaag ging Ean voor het eerst snorkelen met één van die kinderen. Zo lekker dat je zo dicht bij strand al zoveel leuks ziet. Aiden was weer zo vrolijk en alert in het water. Hij komt nu ook steeds stukjes vooruit in het water en was vandaag heel vaak rondjes aan het draaien in het water. Toen iemand aan hem vroeg: "hé, ga je dansen zoals de dolfijn" maakte hij direct weer een paar rondjes. Ziet er inderdaad uit als het dansen/ronddraaien wat de dolfijnen doen. Ook in het water was hij veel aan het terugbabbelen, zei heel vaak ja en 1 keer (nadat meerdere mensen hadden gevraagd of hij het leuk vond in het water), zei hij "leuk".  Lekker ontspannen na het zwemmenKan nog wel een kleurtje op

Dat was wel even genoeg voor vandaag. Het is hier inmiddels 23.30 uur en morgen mogen we ons om 08.15 weer melden voor de Family Swim. Ja, het is hard werken hier, maar wel geweldig natuurlijk. Tijdens de Family Swim mogen de ouders en broertjes of zusjes zwemmen met de therapiedolfijn. We hebben dit natuurlijk al twee keer eerder gedaan, maar zien er weer erg naar uit. Het is zo bijzonder om dat dier zelf van zo dichtbij mee te maken. Daarover morgen ongetwijfeld meer.