Op pad

5 maart 2017 - Willemstad, Curaçao

Yubi signeertYubi verteltAlles heeft een vorm

Ok, veel fitter dan gisteren ben ik niet echt, aangezien Aiden weer een flink slechte nacht had met meerdere aanvallen en er van slapen weinig is gekomen. Maar ik zal proberen er wat van te maken. Gisteravond dus afscheid genomen van de familie van Willem. De therapeute van Willem van het CDTC en twee dolfijntrainers waren ook gekomen naar de afscheidsborrel. Willem mocht nog even achter de bar om drankjes voor ons te maken en dat deed hij echt super. Ook kwam er nog een ex-collega van Raymond langs met man en kind, die nu op Curaçao wonen, daar hebben we eerst ook nog gezellig mee zitten kletsen. Hun zoontje speelde heerlijk mee met de rest van de kids. Erg leuk om jullie te leren kennen, veel geluk op dit heerlijke eiland! Nog veel leuke verhalen gehoord van het CDTC clubje, vooral over de heerlijke karakters van de dolfijnen. Het enthousiasme spatte er echt van af bij de dames, wat houden die van hun werk...

Voor vandaag hadden we eindelijk maar eens een excursie geboekt. De eerste twee keer dat we hier waren, hadden we nog een aantal dagen een auto gehuurd om op pad te kunnen én gingen we tussendoor nog een paar keer lunchen in Willemstad. Door het tijdstip van de therapie konden we doordeweeks niet echt iets plannen en voor het weekend hadden we dan maar rust ingepland. We hadden wel Aiden's xl buggy meegenomen, omdat een auto huren waar de rolstoel in past echt een dure bedoening is en we hem dan in een busje (zoals van de boodschappenservice) mee kunnen nemen. Gisterochtend dan eindelijk een keer met zijn vieren met het busje naar de supermarkt. En vandaag dan een West-tour gedaan met een rolstoelbus. Zo'n tour is niet goedkoop, maar was wat ons betreft het geld zeker waard. We werden bij het hotel opgehaald in een busje voor ons vieren, Aiden werd met een rolstoellift in de bus gezet (en tijdens de stops er uit), De chauffeur was tegelijkertijd onze gids en gaf onderweg veel extra informatie over Curaçao: over de natuur, de geschiedenis, politiek e.d.

Eerst gingen we op aanraden van Karen van de receptie naar het huis van een beroemde kunstenaar hier op het eiland: Yubi Kirindongo, en dat bleek een goed advies. We kregen een rondleiding van de kunstenaar zelf, die uitgebreid vertelde over zijn werk. Hij werkt alleen met gebruikt materiaal, zoals oude autobumpers, industriële onderdelen, aangespoeld versteend koraal en restanten. Hij ziet daar de prachtigste vormen in en wil meteen aandacht vestigen op de gevolgen van onze consumptiemaatschappij: hij bewerkt zijn materialen amper en toch staan veel objecten vele jaren in de tuin zonder te vergaan. Heel veel werk van hem gezien. Er staan sculpturen in de tuin en er is een galerie naast zijn huis gebouwd waar nog veel meer werk in te bewonderen. Die man heeft zoveel bijzondere, mooie objecten gemaakt van "afval" en nog steeds is hij elke dag aan het werk. 71 jaar en nog zeer bevlogen. Nu werkt hij aan een hek dat de Mexicaanse muur van Trump moet voorstellen. Als die af en geëxposeerd is, gaat hij die op gepaste wijze vernietigen als een soort "Performance Art". We hebben het als bijzonder ervaren om de verhalen van deze man te mogen horen.

van allerlei sculpturenSlavernij komt ook als thema terug in zijn werkVoor het huis

Qua tijd liep het wel wat uit, dus snel weer de bus in richting Westpunt. Uitgestapt bij het Christoffelpark, met prachtige vergezichten over het natuurgebied, en een Landhuis inclusief expositie over het leven in de periode van de slavernij. Lekker Antilliaans gegeten bij Jaanchies. Hier geen menu kaart, Jaanchie vertelt je zelf wat hij je die dag kan bieden. Inmiddels waren we flink uitgelopen en had Aiden zijn zoveelste aanvalletje achter de rug, dus zijn we op de weg terug gegaan. Maar de chauffeur/gids wilde nog wel de mooiste plekjes langs, waar Raymond, Ean en ik dan even uitstapten voor een "fotomoment" en  Aiden met de chauffeur in de koele bus bleef. Op deze wijze nog even gestopt bij Playa Pískado waar de vissers binnen komen met verse vis en deze ter plekke worden schoongemaakt en verkocht, Playa de Grote Knip, naar verluid het mooiste strand van Curaçao, en tot slot naar een plek waar wilde flamingo's zijn te bezichtigen. Het was een mooie en interessante dag en zo'n privétour is zeker een aanrader voor de volgende keer.

In de busLandhuis ChristoffelparkSlavernij symbool

1. Majorie:
    5 maart 2017
    Mooi maar vol dagje zo te lezen