2e therapiedag

22 februari 2017 - Willemstad, Curaçao

Aiden heeft goed geslapen na zijn 1e therapiedag en werd vanochtend pas om 08.30 wakker. Dat is wel een verademing na onze vorige reizen. Normaal was het de eerste week hard werken om hem in een goed ritme te krijgen, met zeer korte, rommelige nachten. Nu slaapt hij vanaf nacht 1 goed door. Daardoor is de epilepsie dit keer ook niet ontregeld door de reis, en dat is wel heel prettig. We merken wel aan hem dat hij veel prikkels te verwerken heeft, je ziet zijn hoofd en blik steeds van de één naar de andere kant gaan. Maar fysiek is hij heel ontspannen, en tussendoor heeft hij lekker heldere momenten.

Broers samenProfessortje

De tweede sessie begon ietwat rommelig omdat Chabelita een beetje in een opstandige bui was. Ze zwiepte met haar staart en draaide snelle rondjes om Aiden en Babette. Er waren meer dolfijnen in zo'n bui, dus waarschijnlijk waren er wat spanningen onderling. Na een time out, waarin ze het "negatieve gedrag" negeren, had Chabelita er gelukkig weer zin in.  Bij de oefeningen binnen zijn ze met verschillende soorten speelmateriaal aan de gang te gaan om Aiden's focus te verbeteren.  Hij vindt het moeilijk om een voorwerp met zijn ogen te volgen, maar uiteindelijk lukte dat met een voorwerp met veel lichteffect. Er werd gewerkt met een soort planbord waar Aiden een foto (met klittenband) van de betreffende activiteit moest aanpakken en bevestigen op een bord/plaat. Dat pakken ging goed, het opplakken werd samen met hem gedaan. Hij moest wel eerst de therapeute aankijken voordat ze samen de foto bevestigden, en daar had hij eigenlijk niet zoveel zin in, maar de aanhouder wint.......dus dat ging uiteindelijk keurig.

Klaar om naar het water te gaanJa/nee met de handen oefenen

In het water was Aiden weer rustig en probeerde naar de dolfijn te kijken. Dat lukte soms en heel vluchtig. Wel maakte hij contact met Chabelita door netjes plat zijn hand op haar rug te leggen. Ook moest hij zijn keuzes nu net even anders maken dan gewend. Zo werd er niet uit twee foto's gekozen, maar 1 foto van een activiteit werd getoond en daarna pas met de ja/nee kaarten aangeven of hij die activiteit wilde of niet. Daarbovenop werden ook nog geregeld de JA/NEE kaarten van plaats verwisseld om Aiden uit te dagen nog beter te kijken en bewuster te kiezen.  De meningen waren wat verdeeld over het succes ervan. Raymond en ik vonden dat Aiden nee bedoelde toen hij NEE aanwees (aan de kant waar we normaal de JA kaart hebben), de therapeute dacht dat hij eigenlijk ja bedoelde (en dus niet de kaart herkend, maar de positie (links is ja, rechts is nee).  Terug in het hotel even de proef op de som genomen en 4x  op wisselende posities(rechts, links, boven en onder) Aiden gevraagd JA of NEE aan te wijzen en hij wees alle keren de correcte kaart aan. Wij denken dus nog steeds dat hij wist wat hij deed :)

KiezenDuidelijk gedaanHandwerk

Op het dok werd nog even gewerkt aan de sensorische integratie. Eerst werden zijn gezicht met een massage-apparaatje en zijn armen en benen met een borstel behandeld, dat werd voorgaande keren ook gedaan en had een heel rustgevend effect op hem. Wat nieuw was, is dat ze nu zijn hoofd behandelde met een soort borstel. Aiden vind het niks als je aan zijn hoofd zit. Haren wassen, kammen of naar de kapper gaan. Hij vindt dat duidelijk niet fijn en draait altijd zijn hoofd weg. We waren dan ook behoorlijk verbaasd dat Babette gewoon rustig 9 x met de borstel over zijn hoofd mocht. Sterker nog, hij bleef heerlijk rustig liggen.

Werken aan het hoofdhaarHet haar is gedaanDansen in het water levert spetters op

Vandaag kon je wel merken dat Aiden flink moe was van de therapie, hij was wat drukker vanmiddag. Waarschijnlijk komen al die prikkels nu even goed binnen en moet dat allemaal een plekje krijgen. We hebben voor één keer het zwemmen overgeslagen en zijn na een "Frozen" drankje terug gegaan naar ons hotel, waar we nog even langs zijn gegaan bij de CDTC "happy hour" waar alle therapiegezinnen elkaar kunnen leren kennen. Ondertussen nog genoten van de bijzondere natuur hier. Vlak naast het terras waar we zaten lag een Barracuda in het water, die komen we ook geregeld tegen bij het snorkelen en dat is best indrukwekkend. En in een struik in de hoteltuin ontdekten we een kolibrie op zijn nestje. We komen momenteel niet veel verder dan op 10 minuten lopen van ons hotel, maar vermaken ons prima hier.....

Heart visDhr. Peli. KaanEen kolibrienestje

1. Jansje van loggem:
    22 februari 2017
    Het eerste wat ik doe zodra ik wakker ben is het verslag lezen, goed om er zo een beetje bij te zijn. Heerlijk om te lezen dat Aiden zo lekker bezig is. Liefs xx
  2. Marjoke:
    22 februari 2017
    Wat heerlijk om de verhalen van de therapie dagen te lezen,
    wat prachtig om met elkaar daar te zijn. Super fijn voor iedereen dat Aiden zo goed slaapt, lekker hoor. Plezier weer allemaal!
    Groetjes en knuffel voor Aiden
  3. Wendy:
    22 februari 2017
    Heerlijk om te lezen. Zo herkenbaar! Aiden doet weer fantastisch zijn best!
  4. Wouter:
    23 februari 2017
    dus lekker geslapen,, fijn!, erg belangrijk ook met al die prikkels die Aiden allemaal te verwerken heeft op een dag. Wat wordt er verder weer grondig en rustig aangepakt door het team zeg, wat een professionals zijn het toch allemaal,, wat goed ook zeg dat met die borstel,, haha,,, lekker doorgaan zo!