6e therapiedag

28 februari 2017 - Willemstad, Curaçao

Een beetje onstuimig dagje op hier op Curaçao. Er stond flink wat wind, het was bewolkt en vlak nadat Aiden's therapiesessie begon, begon het te regenen. Gelukkig konden ze goed inschatten hoe lang de bui ongeveer zou duren. Zo werd er besloten dat ze iets langer in de oefenruimte bleven werken en dan de rest van de tijd in het water met de dolfijnen doorbrengen. Dus de "doktijd" verviel. Bleek ook heel mooi ingeschat want na een flinke maar korte bui met windvlagen, brak het zonnetje alweer door vlak voordat de therapeuten richting water gingen. Winderig bleef het wel en er was flink wat stroming in het bassin en daar leek Aiden wel last van te hebben. Was hij binnen in de oefenruimte nog erg gefocused en rustig, in het water werd hij onrustig, zwaaide veel met zijn armen en maakte wilde bewegingen.

Slecht weer opkomsten botst tegen de rotsenSlecht weer

In de oefenruimte zijn ze vandaag aan het werk gegaan met het werken met twee handen tegelijk en daarbij ook kijken naar wat je aan het doen bent. Aiden's handen worden eerst behandeld met een vorm van massage zodat hij ze goed voelt (lichaamsbesef). en dan gaan ze ermee aan de slag. Ze pakken beide handen vast en duwen zo bv. samen een ballon omhoog terwijl van hem wordt verlangd te kijken naar de ballon. Het effect van deze oefeningen merken we nu ook buiten de therapie. Zo gaf Aiden vandaag met een mooie beweging zijn drinkbeker terug aan me toen hij klaar was met drinken. Hij keek naar mijn hand en de beker in zijn hand en wist de beker perfect te plaatsen. Meestal belandt de beker op de grond, soms opzettelijk maar vaak ook omdat hij hem ongecontroleerd onze kant op "gooit". Hij kijkt sowieso overduidelijk meer op het moment.  Soms kijkt hij ons zomaar heel lang aan, hij kijkt naar het eten dat richting zijn mond gaat, naar zijn beker als hij die van tafel wil pakken, en meer. We eisen dan ook wel veel vaker dat hij kijkt voordat hij tot actie over gaat, maar hij kijkt nu ook vaker uit zichzelf, waardoor wij op onze beurt weer wat beter kunnen volgen wat hij wil. Wat vandaag in de watersessie opviel was dat hij ondanks de onrust heel snel keuzes maakte, hij wees vrijwel direct ja of nee aan na het stellen van de vraag.

Ook Aiden is onrustigWat moet je?!... Aiden's kus

Ondanks dat Ean niet fit was, is hij toch naar de Kidsclub geweest. Ze zijn wel lekker binnen gebleven, waar hij mocht helpen slakjes uit het aquarium te verwijderen en het aquarium schoon te maken. Dat vond hij wel een leuk klusje. Fijn dat ze bij de Kidsclub elke keer wat nieuws voor hem verzinnen, want als je er voor de vierde keer bent, weet je natuurlijk al best wel wat van de dieren in het Sea Aquarium. Gelukkig worden er geregeld dingetjes vernieuwd en wordt er ook gewoon heerlijk geknutseld. Omdat Ean 's middags klaagde over oorpijn, hem eerst maar even laten slapen zodat hij fit genoeg was om 's avonds op het strand te eten. Het blijft heerlijk om 's avonds langs het strand te wandelen. Aiden geniet van de vele lichtjes en het geruis van de zee. En wij genieten met hem mee.

Ansichtkaart Ean

Ondertussen houdt het thuisfront ons ook bezig. Terwijl we zo ver weg zijn, liggen mijn schoonmoeder en mijn schoonzus allebei in het ziekenhuis. Hopelijk knappen ze snel op.

1. Jansje van loggem:
    28 februari 2017
    Wat mooi weer allemaal om te lezen, Aiden doet goed zijn best! Hopelijk knapt Ean ook snel weer op. Liefs xxx
  2. Wouter:
    28 februari 2017
    Wat goed zeg dat handenwerk en kijken zo! Hier worden resultaten geboekt! Trots op Aiden!
  3. Thea:
    28 februari 2017
    Wat doët hij het goed hopen dat het in nederland zo goed blijft gaan.hopelijk knapt ean ook snel op zodat hij nog lekker kan genieten van de laatste week. Veel plezier nog n